Slajd30

osvrt PREDSTAVLJANJE KNJIGE „ STENLI KJUBRIK: IZMEĐU SLIKARSTVA I FILMA“

Ocenite ovaj članak
(3 glasova)
Objavljeno u: Žilijen Petrović
Četvrtak, 10 April 2014 12:09 Pročitano 11759 puta

Knjiga „ STENLI KJUBRIK: IZMEĐU SLIKARSTVA I FILMA“  (Filmski centar Srbije, 2013.) Dijane Metlić posvećena je, kako i sam naslov kaže, stvaralaštvu Stenlija Kjubrika, američkog režisera anglosaksonskog porekla, čoveka koji još za života postao nosilac suvislih antologijskih ostvarenja – Lolite, Spartaka, Odiseje 2001, Paklene pomorandže... Dijana Metlić je, inače, autorka čija je knjiga, zapravo, doktorski rad odbranjen na Katedri za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. U Kulturnom centru Vršac u sredu 02. aprila 2014. njeno delo predstavljale su tri istoričarke umetnosti kao predstavnice udruženja „MakroArt“ iz Beograda – .Veče je prošlo u znaku najglavnijeg Kjubrikovog dela Paklena pomorandža – inserti iz tog filma potkrepljeni su komentarima triju gošća, a rasponi istih kretali su se od Kjubrikove „totalne“ filmske četkice u, zaista, kompletnoj korespondeciji ne samo sa slikarstvom – POP ART, toliko vidan u sceni ubistva skulpturom-falusom!– već i sa vajarstvom, dizajnom javnog i stambenog enterijera, i, naravno, sa arhitekturom. Akcenat je stavljen i na upotrebu ćirilice u samoj uvodnoj partiji filma u baru koja, pored opskurno-nadrealističkog nameštaja, ima za cilj da dočara što bizarniju atmosferu...  (Ćirilica je, naravno, ovde i jedan od odjeka nekadašnjog Hladnog rata.)

... Šta reći o Kjubriku šta već nije rečeno? – kao da su se pitale voditeljke ove večeri – Dijana Spasojević, Milana i Jelena Petrović – kao i koliko je autorka knjige tu preko potrebnu notu više uspela da kroz svoje delo saopšti... Opus Kjubrika, daleko je po obimu po impresivnosti, zna se, ali po kvalitetu, a najviše po „filmskog nervu“ ostaje pre svega dosledno neprevaziđen i originalan. Svaki Kjubrikov film, dakle, ima drugačiji rukopis što je uvek odlika genija ili genijalnosti, kako hoćete. Voditeljke su to na eruditan način prezentovale uz „apostrof“ i same autorke. (Dijana Metlić nije bila gost na predstavljanju, ali njeno odsustvo bilo je prezentacijom vrsno nadoknađeno.)

Spona književnosti, pozorišta, slikarstva, muzike – pomenuti koncept „totalnog umetničkog dela“ kao rotora oko kojega se vrti knjiga, uslovno je nazovimo i „pričom o Kjubriku“ – kod samog sineaste najočitija je upravo u najviše citiranom delu te večeri – Paklenoj pomorandži.

Visokotehnološki pakao onog (filmskog) vremena spojen sa otuđenjem, ultranasilnim ponašanjem i šatro ispijanjem mleka kao legalne droge – daje li tu ili bar nagoveštava veliki bard filma Stenli Kjubrik i nešto od (buduće) otuđenosti sa današnjim „medijskim mlekom“ – internetom?

Živojin Petrović

Vi ste ovde: Home Blog Žilijen Petrović osvrt PREDSTAVLJANJE KNJIGE „ STENLI KJUBRIK: IZMEĐU SLIKARSTVA I FILMA“
OpstinaVrsac KulturniCentarBeograda PortalKultureVojvodine StudenskiKulturniCentar SKCNis VojvodinaOnline Alifka